od roku 1992
Desatera 2025
Nechcete přijít o poslední novinky o Desateru? Staňte se naším přítelem na Facebooku
Boro - japonská výšivka jednoduchého prošívání předním stehem. Původně se využívala ke zpevnění a opravě opotřebovaných míst v oděvu. Malé kousky různě barevných látek se kladou přes sebe a sešívají barevnými bavlnkami. Můžete tak zašít různé díry, odřeniny či ze starého oděvu udělat nový.
Sashiko - je formou dekorativního japonského vyšívacího šití. Tradičně se používalo pro zpevnění opotřebovaných míst v oděvu. Dnes se technika používá pro krásné povrchové zdobení indigově modré látky, bílou nebo červenou bavlněnou nití.
Z květin, trav, kůry a dalších přírodnin se připraví lázeň pro obarvení textilií. Barvy jsou vždy tlumené.
Je technika barvení nebo potiskování tkanin, při kterém se zakrývají určitá místa voskem nebo zavazují tak, aby zůstala neobarvená. Neobarvená místa vytvářejí po odstranění žádaný vzor.
Břidlice kterou lze vrtat, lámat, brousit, kombinovat s jinými materiály a vzniká originální šperk.
Štětec, tuš a papír. Položení štětce, mírný tah a je zde krásná květina, tráva nebo bambus. Naučí se to každý během několika málo cvičení.
Ubrousková technika známá též jako decoupage, je způsob dekorování nejrůznějších předmětů z papíru, dřeva, terakoty, kovu, porcelánu. Podstata této techniky spočívá v tom, že motivy se vystřihují z ubrousků a jimi se polepují nejrůznější předměty. V tomto kurzu se seznámíte i s patinováním a zestařovacími technikami.
Zdobení papíru knihařskými technikami s užitím mnoha variant.
Drát jemný a silný. Z jemného drátu vzniknou drobné šperky, silnější drát se vrací k tradicím odrátování mís, kameninových hrnců, ale nejen to, vznikají z něho i moderní dekorativní mísy, vázy atd.
Vyřezávání jednoduchých a praktických předmětů ze dřeva, např. dřevěného nože na máslo nebo obracečky na pánev. Závěrečnou prací bude lžička.
Výroba dřevěných lžic ze suchých větví, které si najdete v lese. Vznikají krásné lžíce viz v galerii na www.bretislavjansa.com
Ostrá dláta, řezbářský stolek a krásná dřeva. Dílo vzniká pomocí zářezů, hlazení bruskou a dokončování jemným dotekem nástrojů.
Pomocí uzlů a rukou vzniká transparentní krajková struktura nebo pevná kompaktní plocha, například kabelky, závěsy, náramky atd.
Drhaná krajka z jemných i silnějších nití. Na rozdíl od drhání se při její tvorbě používá převážně rypsový uzel, tato technika je proto vhodná i pro ty, kteří drhat neumí. Během práce lze měnit směr vázání nití, přidávat či ubírat nitě a díky tomu vytvořit nejrůznější tvary a barevné kombinace. Vhodná především pro zhotovení oděvních aplikací a doplňků.
Zip libovolné délky se vytvaruje dle návrhu, přišije se k jemné podložce a pomocí suchého plstění se vyplní rounem. Vznikají brože, šperky do vlasů, kabelky.
Hmota, která po zpracování a vytvrzení vytváří komponenty pro další tvorbu. Například korálky se pak stávají součástí náhrdelníků, náušnic, náramků atd.
Malý frivolitkový člunek nebo dva a jen na prstech vzniká krajka z kroužků, květinek a obloučků.
Háček a bavlněná příze. Od řetízkového oka k výrobku. Uháčkujete si pouzdro nebo taštičku.
Vznikla asi v polovině 19. století jako pokus o napodobení (šité) benátské krajky. Jedná se o háčkované asymetrické vzory, nejčastěji květiny a listy, vystupují nad povrch řídké půdice.
Umění krasopsaní. Seznámíte se se základy ručně psaného písma. Jednotlivé znaky jsou proměnlivé a spontánní, obsahují jedinečnou improvizaci okamžiku psaní.
Pískovec, to je nejvhodnější kámen k tvorbě soch a jiných skulptur. Zapotřebí je dláto a prostor na práci. Během 3 dnů vznikají vázy, abstraktní skulptury, ptačí napajedla atd.
Jedná se o techniku šité krajky bez podlože, pochází z Arménie. Dá se šít do kruhu - např. náušnice, nebo v řadě – např. lem šátku, šály nebo oděvu.
Patří k nejstarším řemeslným dovednostem člověka od pravěku. Z keramickou hlínou se pracuje buď modelováním, točením a nebo litím do forem. Výrobek dále schne a následně se pálí. Po přežehnutí v keramické peci se na výrobky nanáší glazura a následně ostrým výpalem získá glazura sklovitý kompaktní vzhled. Podle povrchové úpravy se dělí na terakotu, kameninu, fajáns, porcelán a pórovinu.
Technika našívání perliček a korálků na podkladový materiál. Tvoří se jí výrobky od náušnic, náhrdelníků, ozdobné kabelky, kapsičky i tašky.
Výheň, kovadlina, kladiva. To je práce pro silné muže, i když ženy se též zúčastňují.
Perspektiva, zvětšování, zmenšování, stínování, kompozice, barevnost a různé techniky kreslení. Následně malba krajiny a zátiší.
Tkanina, pletenina i krajkovina, která vzniká na rámu křížením osnovních nití – bez vnášení útku. Neexistuje líc a rub, obě strany úpletu jsou stejné, takže výrobek je možné použít jako oboustranný. Práce roste proti sobě, jedna řada nahoře dá vzniknout i jedné řadě dole. Kabelky, vesty, šály, čepice, palečnice, tašky, stužky, náhrdelníky, vázanky.
Kroužkování je jedna z nejstarších technik výroby řetízkových šperků. Z kovových kroužků různých velikostí se vyrábí různým spojováním a proplétáním mnoho rozličných šperků a dekorativních a plastických vazeb.
Kreativní využití přírodních materiálů tj. dřeva, kůry, větví, listů, plodů, travin a lučních květin vznikají přírodní vazby do interiéru i exteriéru. Věnce, kytice, geometrické kompozice, vypichované mísy atd.
Nad sklářským kahanem se ze skla a drátku tvarují lístky rovné, ploché nebo zakroucené. Z nich pak vytváříme skleněné artefakty a šperky.
Základy vyšívání technikou krátkých a dlouhých stehů. Práce na obrázku je dílem autorky Marty Václavíkové.
Namalujete si svůj vlastní talíř, hrnek, vázičku. Technika malování štětcem podle lidových motivů za použití barev na porcelán.
Skicování tužkou,uhlem nebo rudkou. Malování akrylovými barvami dle reálného modelu. V případě plenéru malování venku v přírodě.
Zdobením textilu za použití speciálních barev, tiskátek a šablon vznikají originální práce.
Modrotisk je negativní tisk spočívající ve vykrytí zvoleného vzoru rezervážní směsí, která zabrání proniknutí barvy k textilu. K obarvení indigem se používají lněná a bavlněná plátna. Od konce 18. století proniká modrotisk do lidových krojů.
Japonské umění skládání rozličných motivů z papíru.
Ze slámy, lýka či loubku, tulejky a jehlice si spirálovou technikou vyrobíte tradičně tvarované kulaté nebo oválné ošatky.
Herdule, paličky a nitě. Začíná se základními vzorníky a po jejich zvládnutí může vzniknout malé dílo například náušnice, náhrdelníky nebo menší obrazové krajky do pasparty na zeď.
Herdule, paličky a nitě. Téma letošního kurzu viz program.
Herdule, paličky a drát. Téma kurzu viz v programu.
Zdobení papíru knihařskými technikami (škrobový papír, monotypy, geli plate). Japonská vazba, cestovní deník, notýsek, pevná vazba. Přání, záložky, pohlednice, kalendář.
Razítka, šablony, slepotisk, koláže, složitější knižní vazby, tematické knihy
Paspartují se obrazy, kresby nebo fotografie do nízkých paspart. Kamínky a přírodniny do vysokých paspart.
Sešívání malých, různě barevných kousků látek tak, aby vytvářely geometrické vzory. Výsledný patchwork může být použit samostatně, ale častěji bývá spojen v tzv. "sendvič" (horní vrstvu tvoří patchwork, uprostřed bývá rouno a spodní vrstvu opět tvoří látka) a je ozdobně prošit drobnými stehy. Takto sešitý patchwork se nazýnvá quilt. Výsledkem jsou deky, přehozy, polštáře.
Naučíte se plést šály různých tvarů a obtížností s použitím technik brioche, double knitting atd.
Splétáním pružného vrbového proutí, které je buď loupané nebo neloupané vznikají koše, mísy, tácy na stůl různých velikostí a tvarů.
Ruličky se tvoří namotáváním starých novin na drátek a technika pletení je stejná jako u výroby proutěných košíků. Koše, misky, tácy, květiny a ozdoby do vlasů jsou zejména dekorací do interiéru. Lze je i namořit barvou a přiblížit je tak barvě proutí. Výsledný výrobek je mnohem lehčí, než výrobek proutěný.
Ruličky se tvoří namotáváním starých novin na drátek a technika pletení je stejná jako u výroby proutěných košíků. Tvorbou naplocho za pomoci polystyrénové podložky mohou vzniknout kreativní díla jako například klobouky, vesty, opasky.
Ruličky se tvoří namotáváním starých novin na drátek. Technika pletení je stejná jako u výroby proutěných košíků. Nepravidelností docílíme originálního díla a mořidly pestrobarevného koše a nádoby k všestrannému použití.
Splétání vnitřní části stonku ratanové liány, která se k nám dováží z jihovýchodní Asie. Přírodní pedig má velmi světlou barvu, lze ho i barvit barvami na dřevo nebo na textil a tak vznikají pestrobarevné koše, mísy, vázy, zvonky a dokonce i kolébky pro panenky.
Práce s rounem z ovčí vlny. Vyčištěná a počesaná vlna slouží k předení, ale také k tvorbě plstí různých vzorů, ploch i trojrozměrných prací. Plstění probíhá za mokra tzv. valchováním, kdy potřebujeme horkou a studenou vodu, mýdlo a prsty pro hnětení.
Plst a kůže propojením těchto dvou materiálů vznikne originální kabelka, batoh, pouzdro, spona, obuv, nádoba atd.
Je technika malby na sklo za studena, zpravidla prováděná temperovými barvami. Jedná se o malířství „neprůsvitné“, prováděné na rubu skleněné tabulky. Při této technice je malba nanášena na „zadní stranu“ skla obrazu, je tedy nutné postupovat v opačném pořadí než při malbě na plátno (malíř podloží pod sklo předlohu, nejprve nakreslí kontury, detaily, které opticky vystupují do popředí malby a po zaschnutí pokračuje vybarvením plochy, úplně na závěr namaluje pozadí). Hotový obraz je chráněn sklem, na kterém je namalován.
Porcelán je keramická hmota, vzniká vypálením keramického těsta tvořeného směsí kaolínu, ostřiva a taviva. Brože, spony do vlasů, náhrdelníky a náušnice.
Porcelán je keramická hmota, vzniká vypálením keramického těsta tvořeného směsí kaolínu, ostřiva a taviva. Kombinací porcelánu s textilními technikami jako je plst, paličkovaná a šitá krajka vznikají brože, spony do vlasů, náhrdelníky a náušnice.
Iris folding „clonové skládání - Jde o skládání papírových proužků podle předem daného schématu v předepsaném pořadí od okraje vystřihnutého (vyříznutého) motivu k jeho středu. Pracuje se po rubu. Schéma skládání, které je pro techniku nezbytné, vychází zpravidla z troj až šestiúhelníku. Touto technikou lze zdobit především přáníčka, ale lze také vytvořit obrázky, různé kompozice aj. jako bytový doplněk.
Zdobení pergamenového ´= pauzovacího papíru. Papír je nejen průsvitný, ale také zbělá, je-li s mírným tlakem třen speciálními kovovými nástroji. Dá se dobře perforovat-propichovat a prostřihovat. Někdy se také hovoří o papírové krajce. Touto technikou vznikají obálky, blahopřání, dárkové krabičky, vizitky, jmenovky aj.
Budete zpracovávat vlnu mykanou, česanou a možno vyzkoušet i vlnu surovou. Můžete si vlnu vyčesat do vlastních barevných kombinací na bubnové česačce. Vyzkoušíte si různé typy historických kolovratů, stejně jako kolovraty nové i nakouknout k ovcím. S sebou starší oblečení. Základní materiál a brožura v ceně. V případě větší spotřeby lze materiál dokoupit na místě: rouno natural za 110 Kč/100g, rouno barvené za 120 Kč/100g. Není vhodné pro osoby alergické na lanolin.
karetky, zapjastky, cikánské tkanice a peruánské tkaní.
Jsou to jednoduché, ale i velice složité techniky, tvořené křížením a kroucením nití pomocí prstů nebo jednoduchých pomůcek jako jsou, hřebenový stávek, karetky, špulky a formy atd. Vznikají tkanice, šňůry a výrobky určité délky.
Tkaní na ručních stavech různých velikostí a typů. Osnova je připravena, materiál také. Utkat si lze prostírky, polštáře, kabelky, koberce i látku na šaty.
Sashiko je formou dekorativního japonského vyšívacího šití. Tradičně se používalo pro zpevnění opotřebovaných míst v oděvu. Dnes se technika používá pro krásné povrchové zdobení indigově modré látky, bílou nebo červenou bavlněnou nití.
Tkaní na speciálním rámečku. Vytváření jednotlivých tkaných dílů a jejich spojování.
Šitá krajka je nejstarším typem krajky a její vznik se datuje do období antiky. Lze jí pojmout jak v klasickém provedení, tak i abstraktním. Na ohebné podložce se jehlou a nití šijí krásná krajková díla. Vzor (výtvarný návrh) se přiloží na lesklé plátno (voskované, knihařské apod.) a vzor se vypíchá do voskovaného plátna jehličkou. Poté se voskové plátno sestehuje s dvojitým plátnem (kaliko) a začnou se zhotovovat kontury vzoru.
Šitá krajka je nejstarším typem krajky a její vznik se datuje do období antiky. Lze jí pojmout jak v klasickém provedení, tak i abstraktním. Na ohebné podložce se jehlou a nití šijí krásná krajková díla. Vzor (výtvarný návrh) se přiloží na lesklé plátno (voskované, knihařské apod.) a vzor se vypíchá do voskovaného plátna jehličkou. Poté se voskové plátno sestehuje s dvojitým plátnem (kaliko) a začnou se zhotovovat kontury vzoru.
Vytvoříte si střih a ušijete si kožené baleríny nebo nazouváky.
Ušijete si kabelku z hovězí kůže bez šicího stroje.
Šití látkových kabelek, nákupních tašek, batohů, kosmetických taštiček, peněženek.
Zakládání, lemování, entlování, prošívání, zapošívání, šití oblouků, knoflíkových direk. Ušijete si sáček, prostírání, chňapky, polštář, tašku.
Z úpletových materiálu si ušijete legíny, tričko/šaty, tepláky nebo mikinu.
Pomocí síťovací jehly a dřívka velikosti ok vzniká řídká síť. Výsledkem jsou tašky, vestičky, šálky, záclony atd.
Vymlácené a vyschlé stonky z obilovin. Sláma byla v lidové tvorbě určena pro výrobu ošatek a dále pak dožínkových a vánočních ozdob.
Základem je z měděného plechu vyřezaná forma dle požadované velikosti a tvaru a smaltovací prášek různých barev. Prášek se nanáší na povrch plechové formy. Hotové dílo se dá zapéct do smaltovací pece.
Šustí, to jsou obaly, které obklopují kukuřičný klas. Usušené a opět navlhčené obaly jsou tvárné a vhodné pro zpracování do užitkových výrobků jako jsou prostírky, podložky, rohožky, figurky a hračky pro děti v lidovém prostředí.
Práce nad sklářským kahanem. Výroba vinutých perlí, korálků a dalších komponentů pro tvorbu bižuterie.
Jehlou s tupým hrotem a nití provlékáme na tvrdém papírovém podkladě napnutou hvězdicovitou osnovu. Výsledkem jsou hezké závěsy, aplikace na oděv, šperky. Technice se též říká sluníčková.
Výtvarně pojednaná skleněná mozaiková výplň, vzniká olepováním kousků plochého skla, kamínků, skleněných nuget atd. měděnou samolepící páskou a následně se pak jednotlivá sklíčka za pomoci cínu spojí v jeden celek. Vznikají drobné šperky, závěsy do oken.
Dílo tkané na rámu. Osnova je pevná a po dokončení není vidět, protože útkové nitě vytvoří na jejím základě překrásný obraz. Jen se provlékají, protkávají, kříží a kombinují. Krásná barevnost je základem.
Dle zvoleného návrhu (vsadka do oděvu, baret, netradiční prostírka aj.) se tká dílo, které lze vsadit do látky.
Dílo tkané na rámu. Osnova je pevná a po dokončení není vidět, protože útkové nitě vytvoří na jejím základě překrásný obraz. Jen se provlékají, protkávají, kříží a kombinují. Krásná barevnost je základem.
Na tkaninu nanášíme podle určitého motivu horký tekutý vosk, který místa, jež mají zůstat v původním odstínu chrání před proniknutím barvy. Látku pak za studena obarvíme a nakonec voskovou vrstvu odstraníme v horké lázni. Výsledek bývá nádherný a každý kus je originál.
Výroba látkových loutek s kovovou kostrou. Loutky jsou vyráběny z přírodních materiálů, plněny ovčí vlnou a namalovány nesmyvatelnými barvami. Velikost loutky je cca 40 cm.
Recyklací a rozpouštěním starého papíru a jeho nabíráním na síto, lisováním a vysoušením vzniká papír, který lze kombinovat s krajkou, textilií a s přírodninami.
Zpracování použitého vosku a parafínu. Odlévání do silikonových forem, výroba máčením.Použijí barev i vůní.
Z vyvařených bílých hovězích kostí vznikají řezáním, vrtáním a broušením náhrdelníky, náušnice, brože a spony do vlasů.
Zbytky kůží umně pospojované šitím. Vznikají užitková díla, jako jsou kabelky, pásky, pouzdra, vesty atd.
Stará tradiční technika tvorby návleků na zápěstí nebo teplých rukavic na formě k tomu určené.
Jemná a velmi pracná výšivka na batistových kapesníčcích.